""
:

שדרות ניצה 24, נתניה

תחילת הפרויקט : 2012 

סיום פרויקט : 2014 

 

קצת על הפרויקט: מדובר במגדל מגורים המחופה כולו באריחי שיש. הבניין נבנה בשנת 1980 והוא מונה 60 דירות ב-17 קומות, כולל חניון תת קרקעי וקומת גג, שטחי נוי נרחבים מדשאות ופינות ישיבה, בריכה אולימפית, ומתקנים נוספים. הבנין מאופיין במגוון דיירים דוברי אנגלית שאינם דוברים את השפה העברית. יותר מחצית בעלי הדירות תושבי חוץ שחלקם אינם מתגוררים בארץ. יחד עם זאת הבניין מנוהל בצורה יסודית תחת, נציגות וועד איתנה ומקצועית (שמתחלפת כל כמה שנים) הפועלת בהתאם לתקנון הבניין ומקפידה על שילוב של תחזוקה נכונה לבניין הנמצא בסביבה ימית, יחד עם פרויקטים נכונים לאורך זמן. הבנין ממוקם בקו ראשון קרוב מאוד וחשוף לים, עם מזג אויר סוער במיוחד בעונת החורף, תוך שחיקה מתקדמת לאורך זמן במערכות הבנין ובמתקנים בו. הבניין נמצא בשכונה הצפונית של העיר נתניה.

 

ליקויים עיקריים: ליקוי שיטתי חמור במערכת החיפוי של הבנין יצרה מצב מסוכן הכולל נשירת אריחי שיש, נפילת חלקי בטון וטיח סדוקים, פריטי ברזל חשופים לקורוזיה ומליחות שנפגמו עם הזמן, חדירות מים לדירות הבנין, התיישנות צבע הקירות, סדקים רבים בקירות הבנין, מראה בנין ישן ולא אסטטי ביחס למיקומו האטרקטיבי, לשלשת יונים מצטברת, הבריכה ומתקניה שנשחקו עם הזמן, התיישנות כללית של החומר, בניה ישנה עם תקנים ישנים ולא בטיחותיים מבחינת מערכות הבנין, בעיות אינסטלציה בקווי המים, מערכת חשמל ותאורה ישנה ועוד מן המשתמע מכך. 

מסגרת הפרויקט: הפרויקט בוצע בשיתוף עם החברה להתחדשות עירונית של עירית נתניה, . הפרויקט נחלק למספר חלקים. חלק ראשון שיפוץ חזיתות סטנדרטי שנהוג בחל"ת, פרויקט מקיף לתיקון ועיגון כל אריחי השיש בבנין, שיקום כל מעטפת הבנין המחופה באבן שיש בסביבה ימית (לא נהוג במסגרת רשות עירונית), עבודות שונות ונוספות לבקשת הצוות המנהל.
מנהלת הפרויקטים של אב-בית פועלת זה שנים בשיתוף עם חל"ת מאז שהחלה לפעול לשיפוץ חזיתות ברחבי העיר, הפרויקט הראשון של חל"ת בעיר נתניה נוהל ע"י מנהלת אב-בית.

תהליך העבודה: בשלב ראשון גויס לפרויקט מהנדס אבן מנוסה שהוציא חו"ד מפורטת על המצב הקיים. לאחר מכן הוכן מפרט עבודות מפורט מאוד עם כל החומרים והעבודות הנדרשות לשיקום מעטפת הבנין.  לאחר מכן הופק כתב כמויות לפרויקט הכולל את גם את כל העבודות הנוספות שנדרשו ו/או התווספו לרצון בעלי הדירות, ובוצע מכרז רק לקבלנים מקצועיים המתאימים לעבודות שנקבעו. לאחר חתימה על הסכם קבלני החלה עבודת גיוס הכספים מבעלי הנכסים ותוך חודש נאספו רוב הכספים המספיקים כדי להתחיל בעבודות. נבחר מהנדס קונסטרוקטור שליווה את הפרויקט באופן שבועי (בנוסף למהנדס של חל"ת). בוצע תהליך של בחירת אבן שיש תואמת בכמות המספיקה לצורכי הפרויקט. בהמשך פרקו את כל האריחים שהתנתקו ופתחו את כל הסדקים לאורך הקירות בשטחים שאינם מחופים בשיש. לאחר מכן נמרחו חומרי איטום מתאימים ובוצעה שכבת סגירת הבטון. הושלמו האריחים שנדרש בכל מעטפת הבניין וכל האבנים כולן עוגנו עם ברגי נירוסטה בדרגה המתאימה לקו ראשון לים, כך שכל האבנים במעטפת הבנין כעת מקובעות ובטוחות והמראה של הבנין התחדש לגמרי וכל בעלי הדירות הרוויחו מאוד גם מעלית הערך של דירותיהם בבנין. כל העבודות והחומרים ייושמו בהתאם להנחיות המפורטות בדוח המהנדס לאורך כל התהליך. לצורך שקיפות מול בעלי הנכסים כל החומרים והדוחות במהלך ובסוף הפרוקיט תורגמו לשפות אנלגית וצרפתית כדי לאפשר עדכונים לויאליים למגוון בעלי הדירות בבנין.
במסגרת הפרויקט, הפרויקטור מטעם מנהלת הפרויקטים של אב-בית, הציע לדיירים לבצע, בין היתר, שני דברים נוספים החיוניים לתפקוד הבנין. החלפת גנרטור בבנין (מערכת ישנה מאוד שכבר לא סיפקה את הצורך הנדרש), וכמו כן הוצע להתקין מערכת גילוי עשן בכל הבנין (לוחות חשמל, חדרי דוודים, חדרי מערכות ואזורים קריטיים אחרים בבנין). מאחר והבנין ישן לא היתה כלל מערכת כזאת. נציין כי פחות מחודש לאחר התקנת המערכת המערכת התריעה על גילוי עשן ולאחר בדיקה במקום נמצא כי לוח חשמל ישן של אחת הדירות עמד להתלקח ולסכן את כל הבנין באירוע אש חמור.
בזכות הקשבה וחשיבה יצירתית, בסוף הפרויקט המוצלח התקבל בנין מחודש לגמרי הכולל גם מערכות חיוניות חדשות.

עלות כוללת לפרויקט: כ- 4.5 מיליון שקל.

קווים לעיצוב הבניין:

בעבודת השיש במעטפת הבניין נבחרה בקפידה אבן שהשתלבה נכון בכל מעטפת הבניין כדי שלשמור על מראה אחיד של כל אחת מחזיתות הבנין. הצבעים שנבחרו לחליק הבטון החשופים הוחלפו בצבע חדש ואחר ממה שהיה מה שנתן מראה חדש. בבריכה התרכזנו בשיקום הבריכה כולה כדי לענות על נזקי איטום ישנים וכן בכל אזורי הישיבה כולל טיפול בחלודה, השלמת גרנוליט, צביעת גדרות ועמודים, הוספת גדרות בטיחות למניעת הגעת אורחים לא רצויים. איבזור מחדש ריהוט הבריכה, שמשיות חדשות, מיטות שיזוף, שולחנות וכיסאות, כולל הקמת עמדת מציל מתאימה. עיצוב מחדש של כל שטחי הגינה ושיקום שבילי הדרך באבנים משתלבות, הוקמה פינת ישיבה חדש ומרווחת לדייר הבנין ע"י דק מוגבהה, כל התאורה חודשה בגופי תאורה דקורטיביים חדשים שנבחרו לכל אזור בהתאמה. נבחר אדריכל פנים לעיצוב מחדש של לובי הבנין, שעיצב את הלובי מחדש כולל ציורי אמן, חלקי טפטים, צביעה בגוונים שנבחרו, מראות ותאורה מתאימה ועוד כדי לרענן את מראה הבנין למראה חדש ואטרקטיבי במיוחד. כך מגדל ישן ובלוי בסביבה ימית קשה במיוחד הפך להיות בנין שכולם רוצים לגור בו.

 

שדרות ניצה 24 נתניה

 

  1. ממצאים:
    1. נראות התפוררויות של הבטון הגלוי במקומות שונים, ראה תמונות 3 – 1:

תמונה 1

תמונה 2

תמונה 3

 

  1. המשקים הגמישים במשקים אנכיים ואופקיים התפוררו כמעט לחלוטין, ראה תמונות 6 – 4:

תמונה 4

תמונה 5

 

תמונה 6

 

  1. נראים סימנים של החלשות ההדבקות של האבן אל קיר הרקע, ראה תמונה 9 – 7:

תמונה 7

תמונה 8

תמונה 9

 

  1. במקומות אחדים נראית התרסקות של אבן, גם לאחר עיגונה על ידי אחרים. ראה תמונה 10:

תמונה 10

  1. קיימים מקומות רבים בהם ברזל הזיון כבר גלוי! ראה תמונה 11:

תמונה 11

  1. קיימים מקומות בהם נראים פינים/ווים המחזיקים את האבן כשהם חלודים לחלוטין, ראה תמונה מס' 12:

תמונה 12