""
:

רציף הרברט סמואל 72, טרומפלדור 2 תל-אביב, יפו

תאריך תחילת פרויקט השיפוץ: פברואר 2022 

סיום פרויקט השיפוץ ומסירה ללקוח: אוגוסט 2023

קצת על הפרויקט:
הבניין נמצא בקו ראשון לים, על טיילת תל-אביב, הוא נבנה בתחילת שנות ה-90. מדובר במבנה מיוחד בצורתו, מבנה א-סימטרי. האדריכל שתכנן אותו הוא צבי הראל, הוא קרא לו "וילה משותפת", שבה כל דירה שונה בגודלה, בעיצובה ובצורתה. חוקרי אדריכלות חושבים שהוא ביטוי חשוב לרוחה של תקופה, ואף עובר אורח לא נשאר אדיש אליו.

ליקויים עיקריים:
הבניין נמצא בסביבה ימית שגרמה לליקויים בתחתיות המרפסות עם טייח שהתנתק, עמודים שחייבו שיקומי בטון, סדקים, טייח רופף קירות מלוכלכים, בעיות רטיבות ניכרות בקירות הלובי הבניין בצד הים, בעיות איטום מרובות בחניון התת קרקעי, גדרות ושערים עם חלודת מתקדמת.

תהליך העבודה:
בתחילת שנת 2023 התקבל בבניין צו ממבנה מסוכן. לאורך השנים הצטברו בבניין ליקויים בנייה שלא קיבלו מענה. בעלי הדירות שמרביתם אינם מתגוררים בארץ, ניסו במהלך השנים לשפץ את הבניין, לשפר ולשמר את נראותו. אך חוסר שקיפות בתהליכי השיפוץ ופירוט הפרויקט מנעו שיפוץ רוחבי לבניין. כך ליקויים קיבלו מענה רק כשהיה צורך בטיחותי או מחייב מהרשות. בפגישתנו הראשונה בנושא השיפוץ, נציגות הוועד ביקשה שננסה שוב להניע תהליך שיפוץ מסיבי יותר זאת במקום פתרון נקודתי רק לצו המסוכן שהתקבל. הדבר שחשוב להם היה, שנדאג לשקף לכל הדיירים ובעלי הדירות את תהליך השיפוץ כך שכל בעלי הדירות יהיו מעורבים וישתפו פעולה בתהליך. נציג הוועד צירף לתהליך עוד שניים מבעלי הדירות וכך גיבשנו את צוות וועד השיפוץ.

קווים לעיצוב הבניין:
במעטפת הבניין החיצונית, בוצע שימור לעיצוב הקיים ובוצעו בו תיקונים נקודתיים היכן שהיה צורך ובהתאם לצבעי הבניין. הלובי רוצף באריחי קרמיקה אנטי סליפס בגוון ברונזה/ חום. הוחלפו כל חלונות הלובי ודלתות הכניסה. נבחרו חלונות גדולים ללא חלוקה הפונים לים, בחזית, מה שמשאיר מקום לנוף הים והטיילת. בחזיתות הבניין היו שני שערי ברזל גדולים ומאסיביים שהחלידו ובמקומם התקנו שערים מאלומיניום שיעמדו בסביבה הימית. דלת המעלית נצבעה בשחור מט. ארון החשמל והתקשורת של הבניין והדירות, ממוקם בצדו המזרחי של הלובי ותופס קיר שלם בחלל. מכיוון שעלות החלפת ארון כזה, הינה גבוהה ומכיוון שהארון אינו בשימוש יום יומי, הוחלט לחפותו במדבקות בגוון שחור מט ולא להחליפו. מול הכניסה ללובי הבניין נמצא קיר לבנים גדול שעליו בהמשך תולבש קונסטרוקציית מסגרת עץ עם תאורה שתשאיר… תשלים את העיצוב.

**אתגר נוסף אתו התמודדנו בפרויקט הוא חדירת מי גשמים לחניון הבניין.  החניון סבל מנזקי רטיבות רבות לאורך שנים. תקרת החניון והקירות היו נוטפים מים בכל שטח החניון. דבר שגרם בימי החורף, להפסקות חשמל ונפילות מערכות הבניין.
הפתרון האידיאלי במקרים כאלה הוא לטפל באיטום הקיים מעל חניון הבניין. במקרה הזה מעל החניון נמצאת הטיילת וכל שינוי בתשתיות העיר מחייב פרוצדורות מורכבות לצד עלות מאוד גבוה של פירוק ריצוף, חפירה, ביצוע איטום והחזרת המצב לקדמות ובשעות עבודת לילה.
במקרה זה המלצנו ללקוחות שלנו לבצע איטום לחניון בשיטת "איטום הפוך". בשיטה זו העבודה מבוצעת מפנים החניון, בימי גשם, מבצעים איטום נקודתי שעוצר את הנזילה "בזמן אמת". חשוב לציין שלא תמיד שימוש בשיטת איטום זו, נכונה למבנה תיתן מענה. אך כשעליות האיטום הקונבנציונאליות גבוהות שווה לבחון תיקון כזה בגישת ניסוי ותהייה, כך תוכלו לראות מידית עם השיטה עובדת או שלצערכם תצטרכו לבצע איטום מאסיבי בתקרת החניון אם השיטה עובדת. שפרקו א עמדה על תוספת של כשליש מעלות השיפוץ. דבר שגרם להתנגדות לשיפוץ מצד חלק בעלי הדירות, בהן לא יוחלפו חלונות הדירה. הפתרון היה "שיחזור החזית" .
בשיחות ופגישות שטח שנערכו עם מהנדס הפרויקט וכן עם נציגי מחלקת ההנדסה של העירייה גיבשנו דרך לשחזור את התריסים והחלונות הקיימים בעבודה ממוקדת בכל הדירות שבחזית וכך יצרנו חזית אחידה בעלות נמוכה דרסטית.

הפרויקט בוצע במסגרת החברה העירונית ע"י הקבלן הנבחר המבצע

 

תמונות מהפרוייקט: